torsdag, januari 25, 2007

Vem tänder stjärnorna

Redigerar uppsats och lyssnar på Eva Dahlgren. Får mig att tänka på när vi skulle analysera Vem tänder stjärnorna på mellanstadiet. Det var på religionen och hela klassen blev upprorisk när vår lärare ville att vi skulle tolka sången som att den handlade om gud. Vi insisterade på att det var en kärlekssång. Egentligen är det irrelevant vem som hade rätt. Det hon gjorde fel var att hon talade om för oss hur den skulle tolkas. Varför frågade hon inte oss mer öppet vad vi tänkte? Varför visade hon inte på alternativa tolkningar? Okej att visa på en religiös tolkning, eftersom det nu var religion på schemat, men visa det inte som Tolkningen. Jag har för mig att hon blev sur. Tacka fan för det när hennes övning inte riktigt gick hem även om det inte var något fel på den i grunden. Att analysera låttexter är skitbra.

Nu sjunger Eva om varför hon blev född till det hon är. För att du är här. Jag har alltid tyckt om den låten även om det har varit med en dubbel känsla. Den är lite för självuppoffrande på något vis. Självutplånande? Eller är det bara kärlek där och då? Jag tror jag hoppar fram till Ung och stolt. Stannar upp lite vid Underbara människa först.

men jag tror man kan
byta vissa delar
som inte fungerar
och bygga sig sann

tänka det
känna det
att jag är
fri
att vara den jag vill vara
underbara människa

Inga kommentarer: