torsdag, januari 11, 2007

Örongodis

Nya skivor till mig! Fort gick det också. Öronen har bland annat fått lite Nina Ramsby & Martin Hederos idag. Bestämde mig för att köpa Jazzen efter att ha fått Du min vän skickad till mig en kväll i december. En kväll då mitt sargade hjärta och dystra sinne verkligen behövde den låten. Så vacker! Ramsbys röst är speciell också och jag har kommit att uppskatta den mer och mer. Fina texter också, hennes översättningar. Hon går nu är en annan vacker låt.

Lyssningssessionen började dock med Miss Li och hennes Late night heartbroken blues. Upptäckte sedan att det äntligen dykt upp ett speldatum på ett litet plejs nära mig också. Jobbar på sällskap.

Asha Alis självbetitlade album har jag också velat lägga vantarna på ett tag, och jag har ju tänkt kolla in henne så himla länge nu. Massa månader. Me like.

Nu lyssnar jag på Kaizers Orchestra och Live at Vega Copenhagen. Jag verkar ju aldrig lyckas få se dem live, "tack vare" knepiga datum, lite pengar och dåligt med sällskap när de väl gör spelningar i Sverige. Så nu kör jag live i stereon i alla fall! Och tänker lite på när jag själv var på Vega och såg Ani. 3½ år sedan nu det! Helt sanslöst.

Idag har jag fikat på ett "nytt" kafé igen. Spontant som fan. Halvsunkigt, halvtråkigt (kafét ej fikandet) men litterär kändis (kafét alltså men deckare, så jag har inte läst den) med godkänd chokladboll. Ett plus för neonskylten och ohippheten ändå.

11 kommentarer:

Anonym sa...

antingen så gillar man savoy eller inte!

S. sa...

jamen jag ogillade det inte. det var rätt fult, men opretentiöst och helt okej fika. och så neonskylten då. jag gillar det faktum att det existerar ett kafé så "off" också. :) har tänkt det många gånger när jag cyklat förbi.

Anonym sa...

Ar det inte lite Charm (fik i Sundsvall for er som inte kommer darifran) over det? Vilken forfattares figur ar det som fikar dar, kan inte komma pa det?

Anonym sa...

Ann vad hon nu heter i Kjell Erikssons böcker

Anonym sa...

Jag vill också se Miss Li

S. sa...

Nja, inte riktigt som Charm tycker jag. Nu har jag inte varit in på "vårt" Charm på år och dar men det var mörkare och lite mer "mysigt". Mer heltäckningsmatta, blomrankor och fula detaljer i guld och vit plast typ. ;) Lite mer 80-talssunk med nån 70-talsrest. Savoy är mer avskalat och med bord och stolar som påminner om ett lunchhak från 70-talet. Lite mer brunt, fast ändå inte mörkt. Och betydligt mindre än Charm. Mer avlångt.

Anonym sa...

Just ja! Det var Kjell Eriksson jag var ute efter, satt har och funderade pa Nesser, man hans bocker utspelar sig ju inte i Uppsala.

Och Sandra, Charm var inte mysigt, det var rosa! (inte for att det hindrade oss att spendera for mycket tid dar;) )

S. sa...

Jamen hallå, det var det som erbjöds! Rosa och mintgrönt visserligen men vi ville ju inte hänga med innebandygrabbarna på "övre Charm". ;) Det var mörkt, man kunde snylta kaffe, dom hade "dagens erbjudande" och dom spelade Radio Rix i högtalarna. Företrädesvis var det Cue med Burnin' och Got 'til it's gone med Janet Jackson. Lite Torn med Natalie Imbruglia också. Och den där vedervärdiga "I'm a bitch, I'm a lover..."

S. sa...

Plus att det var en tid pre-Tinells! :)

Anonym sa...

Fan också...nu ångrar jag att jag raderade Ramsby/Hederos från min cdon-beställning. Men köpte faktiskt också Asha Ali och gillar den supermycket! Ja du Sandra, snart börjar våra konsertbesök med rätt täta mellanrum, det blir ju kanon!

S. sa...

Du får köpa den nästa gång, eller nåt...

Ja jag längtar! Ska bli underbart med alla spelningar.