tisdag, december 28, 2010

Dag 20: Den här månaden

December är en av mina favoritmånader. Jag fyller år, decembersnön är fin och det är jul. Snön ska knarra under skorna, himlen ska vara svart och luften kall. Snöflingorna ska singla ner medan röken från min andedräkt stiger uppåt.

Nu är det ju inte alltid december ser ut såhär och den där snön blir man ju less på förr eller senare. Men december är vackert, vitt och oförstört.

Dessvärre är det ju ofta en stressig månad med tung arbetsbörda och en oviss framtid på jobbet. Så har det varit, mer eller mindre, varje december de senaste åren. Det har hänt mer än en gång att jag också haft en jobbig kärlekshistoria att hämta mig ifrån. På den fronten har den här månaden i år varit mycket bättre än förra årets även om en viss bitterhet stundvis kan slå mig även nu.

Nyår inträffar också i december och det är ju en helg som skulle kunna vara enbart rolig. Rolig om den inte gjorde mig så sentimental och om jag inte kände mig så oönskad eller överflödig i alla nyårsfirarsammanhang. Sentimentaliteten är ju fin om man bara har roliga saker att väga upp det med. En nyårsafton med champagneskål och glädje skulle vara fint. Förra året gjorde jag ett tappert försök och hade en väldigt trevlig och fin kväll även om jag var rätt ledsen framåt småtimmarna när jag gick från festen. Ledsenheten hade dock inte så mycket med själva festen att göra, det handlade om andra saker.

I år har december varit stressig, snöig och just nu väldigt slö. Jag har släppt det mesta några dagar och mest ätit, sovit, tittat på TV och spelat spel med familjen eller på iPhonen. Sakta börjar jag krypa tillbaka ut i verkligheten. Behöver stimulans och behöver få ett och annat gjort.

Men ja, jag gillar december. Januari däremot, är en helt annan femma...

Inga kommentarer: