lördag, december 11, 2010

Dag 11: Mina syskon

När min bror kom hem till oss skrek han bara. Jag hade saknat mamma och äntligen kom hon hem. Den där lillebrodern som jag träffat på BB hade jag också förväntansfullt sett fram emot att få hem. Och så bara skrek han. Jag satt på toalocket och tittade på när det byttes på det skrikande skrynkliga lilla livet. Då fick jag nog och sa irriterat och bestämt: "Släng ut han i snön!" Man skulle kunna säga att jag sedan fått höra det mer än en gång under min uppväxt.

Rickard föddes i kalla februari den vintern jag hade fyllt fyra. Det var skottår men på BB knep alla på skottdagen. Tittar man på årtalen är jag fem år äldre, men jag är född i slutet av året och han i början så i praktiken är det inte så mycket. Den där februaridagen när det var dags för BB ville jag så gärna bygga klart min snögubbe men var tvungen att skynda mig för jag skulle åka till mormor och morfar. Det gjorde kanske inte så mycket det där med snögubben för sedan byggde jag och morfar en snökoja.

När min bror var liten var han ibland jättesöt, snäll och rolig att leka med. Ibland var han sådär jobbig och irriterande som bara en lillebror kan vara, speciellt när jag var i tonåren. Jag var precis sådär dominant som bara en storasyster kan vara.

Min bror och jag är nog både lika och olika, som det väl brukar vara när det gäller syskon. Han är lugnare, lite coolare, än vad jag är. Han vågar nog kasta sig ut i saker lite mer än vad jag gör också. För några månader flyttade han till exempel till ett annat land utan att kunna språket och utan att egentligen veta riktigt vad som väntade. Han har pluggat till it-ingenjör min bror så han han har valt en lite annan studieväg än vad jag har. Hans väg kommer att betala sig betydligt bättre än min rent ekonomiskt. Längre än mig är han också nuförtiden och består mestadels av muskler. Det gör inte jag.

Min bror har humor och ett stort musikintresse. Och så är han smart. Det har vi gemensamt. Han spelar i band och har bättre gehör än vad jag har. Vi lyssnar till största delen på olika typer av musik, han mest på hårdrock, men vi har en del gemensam musiksmak också. Ibland följer han med mig och ser Lars Winnerbäck fast det inte är något han brukar lyssna på.

Jag är väldigt glad att jag har min bror och snart är det jul och då får jag träffa honom för första gången på flera månader.

Inga kommentarer: