onsdag, december 01, 2010

Dag 1: Om mig

Ja jag hade ju tänkt göra den här utmaningsgrejen med ett inlägg på ett visst tema varje dag. Kanske kan det få lite fart på mitt skrivande och kanske läser nån också. Jag vet ju att ni är några som läser i alla fall. Jag vet inte riktigt vad jag kan lova, mer än ett inlägg om dan och en ojämn kvalitet.

Ikväll är fel kväll att skriva om mig själv. Jag är trött och seg och vill faktiskt gå och lägga mig trots att klockan knappt är tolv. Inte kan jag skylla på november heller för nu är det ju den första december. December är månaden då jag föddes för snart trettioett år sedan. Jag brukar säga att jag är stolt sjuttiotalist om än med liten marginal. Sjuttiotalet var nästan slut när jag föddes ungefär en månad före utsatt datum. Jag var lite tvärsför redan innan födseln och gjorde entré på mitt eget vis. Efter sjuttiotalet kom åttiotalet och nittiotalet och jag växte upp på en norrländsk ö med mina föräldrar och min bror. Och en katt. Jag älskar katter. Jag brukar prata med katter jag möter ute, speciellt om det är natt och jag är lite full.

Vad mer? Jag är en väldigt pratglad person, det brukar inte undgå någon. Tvärtemot vad alla tror kan jag dock vara tyst emellanåt. Några andra av mina fina egenskaper är att jag är intelligent, rolig och morgontrött.

Musik utgör en stor del av mitt liv. Utan musik skulle jag nog inte överleva. Ibland är musiken i bakgrunden, ibland är den överallt. Ibland behöver jag total tystnad. En riktigt bra konsert med en favoritartist är bland det bästa som finns. Jag gillar att tala om för artister jag beundrar att det är fantastiskt det de gör. Ibland önskar jag att jag inte var underbetald lärare utan istället en fena på att spela gitarr och skriva saker som gör andra människor knäsvaga. Det tåget gick för minst ett decennium sedan, om det ens stannade vid min perrong, och jag trivs bra med det yrke jag har. Detta trots arbetslöshet och att funderingar kring yrkets framtid ger mig ont i magen.

Jag tycker att jag mest är en glad människa som skrattar mycket och som bryr mig om andra. Det finns dock en mörk sida som inte alltid är så charmig. Jag gillar vemod och jag har ett hett temperament men det svarta handlar om något annat. Olycklig kärlek, ett äckligt bra minne och lite stress på det och det kommer som ett brev på posten även om bottennoteringen är av ett ganska gammalt datum. Posten förresten, där har jag också jobbat.

Just nu vill jag ha lite kärlek, en mer säker jobbsituation, högre lön och ett långt andrahandskontrakt på en mysig lägenhet med centralt läge. Förstahandskontrakt går också bra.

Lite sömn skulle sitta fint också. Gonatt!

Inga kommentarer: