onsdag, februari 21, 2007

Bokrean

Linda skrev om vilka böcker hon skulle vilja handla på bokrean om hon var i Sverige. Bokrean är lite överskattad tycker jag. Det är alldeles för mycket deckare och populärpsykologiskt dravel. Ändå är bokrean mer eller mindre ett måste. Och lika förvånad blir jag varje år när jag någon vecka innan kommer på att den närmar sig. "Ja just ja! Och jag som är pank och inte behöver några böcker." Sen står jag där med näsan i reabackarna ändå. Fast jag brukar försöka vara snabb i vändningarna. Trånga affärer fulla med människor som river och sliter i kombination med milslånga köer tar inte fram de allra finaste sidorna hos mig. Jag brukar koncentrera mig på den största butiken också, och sen göra små svängar hos de mindre. Innan har jag målmedvetet bläddrat igenom katalogen, lite som med leksaksbroschyerna innan barndomens jular, och kryssat för det jag vill respektive ska ha. Förmodligen har jag också muttrat något om vad mycket skit det är i år.

Pocketböcker är annars en större fälla för mig. "Köp 4 betala för 3" ropar affärerna och jag ropar "Jaaa!". Eller så tänker jag "bara en, det är ju inte så dyrt". Sen att jag har massor med böcker hemma som jag inte hunnit läsa, det spelar inte så stor roll just då.

Eftersom jag inte har i huvudet precis just nu vad jag vill ha på bokrean så tänkte jag tala om vad jag har köpt för böcker de sista veckorna, kurslitteraturen undantagen.

NU, imorgon! av Annika Thor (Den var bra, passade att sträckläsa!)
Drömfakulteten av Sara Stridsberg (Den ser jag verkligen framemot att läsa. Valerie Solanas ni vet.)
Kalla det va fan du vill! av Marjaneh Bakhtiari (Den har jag varit påväg att köpa skitlänge nu.)
Den blå rullgardinen av Agnes von Krusentstjerna (Första delen i klassisk serie som orsakade moralpanik på sin tid. Intressanta kärleksrelationer.)
Linas kvällsbok 1 & 2 av Emma Hamberg (Ungdomsböcker kan vara schyst att läsa ibland. Denna är nog mest som slöläsning. Ska man dessutom jobba med ungdomar så kan det vara bra att ha lite koll och så.)

Just det, bokrea snart alltså... Hehe.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ny regel för i år. Har man fler än 10 olästa böcker i sin ägo släpps man inte in på bokrean, har jag hört;)

Annars håller jag med om att det är en hel del skit. Något tristare än nyutgivna samlingar får man ju leta efter, man kan ju oftast få orginalen billigare på något antikvariat. Men bokrean är ju som alla andra reor, man måste leta efter godbitarna.

S. sa...

Haha, fan! Men jag tycker att det ibland kan vara kul med såna nytryckta utgåvor av klassiker. Utmärkt tillfälle att köpa upp sig på sånt man vill ha. :) Men i övrigt är det rätt bisarrt med alla nytryck...rean består ju mest av sånt.

Anonym sa...

Ja det är synd. Håll ögonen öppna efter böcker med "riktiga" omslag, om du nu blir insläppt vill säga.