onsdag, november 01, 2006

Amen

Imorse, tisdag alltså, väcktes jag av att det ringde på dörren. Flög upp och lyckades faktiskt få på mig morgonrocken också. Jag hade gott kunnat låta bli att öppna, det var jehovas. Men hade jag inte öppnat hade jag ju undrat hela dagen, och kanske nästa också, vem det egentligen var som hade ringt på. Förmodligen hade jag bestämt mig för att någon råkat trycka fel när de skulle tända lyset i trappen. Hade jag legat kvar i sängen hade jag också missat en, mer eller mindre, underhållande broschyr som liknade "falsk tro" vid en prostituerad kvinna på ett sjuhövdat monster. Illustrerat var det också. Falsk tro, ifall ni undrade, handlar bland annat om sexualmoral som i sin tur mest verkar handla om religioner/samfund som tillåter homosexuella präster och samkönade äktenskap.

När jag berättade om det hela för Em så tyckte hon att jag varit lite otacksam som inte hade böjt på nacken, sträckt fram handen och mottagit frälsningen. Hon tyckte också att jag gott hade kunnat passa på att samtidigt bekänna en synd eller två (så kanske jag minimerat risken för återbesök). Det kanske ligger något i det.

Har aldrig haft besök av dem förut, men förra sommaren hälsade Livets Ord-polarna Bibelcentret på när jag var hemma hos päronen. En söndag mitt på dan och solen sken. Jag njöt av en välbehövd sovmorgon. När det ringde på dörren väntade jag först på att brorsan skulle öppna. När det inte hände slängde jag på mig gammelfarfar Teodors gamla morgonrock som var lagom åt mig när jag var 17 men som nu är lite liten (och sliten, tack vare att jag gillade den när jag var 17). Mitt långa hår såg ut som ett skatbo och hur jag än bar mig åt fick jag det liksom inte ur ansiktet, mittbenan var ur fas. Jag öppnade dörren och kisade mot solen. På bron stod en liten rundlagd man och undrade om jag visste att det snart skulle skapas ett paradis på jorden. En bit bakom honom stod ytterligare än man. De såg båda rätt förskräckta ut över min uppenbarelse och tackade snabbt för sig, efter att ha kommenterat att jag nyss verkade ha vaknat, och backade en bit innan de gick. Inte heller de presenterade sig med vilket samfund de kom ifrån. En liten broschyr i bästa amerikansk stil med paradiset i form av tyrolervilla, äng, barn och rådjur fick jag dock. Med tanke på deras uppsyn lär de nog inte återvända. Jag måste sett ut som skökan själv!

För sisådär ett och ett halvt år sedan försökte en före detta kursare frälsa mig (eller något). Gud hade talat till honom om mig i varje fall. Efter att han tänkt på mig i en bön! Jag arbetade till en början efter tre teorier. Den första var att han var kåt på mig. Den andra var att han trodde att jag var flata och ville bota mig. Den tredje var att jag rent allmänt verkade vara en förtappad själ i behov av lite frälsning. Vi läste en delkurs i genusteori tillsammans och en stor del av den handlade om sexualitet, så han hade det inte lätt stackarn! Det var några månader efter det som gud och han hade haft ett snack om mig. Summan av kardemumman är att killen numera är ganska skraj för mig. Teori ett, som redan från början var minst trolig, kan nog alltså definitivt strykas. Jag funderar på om jag borde ha skickat jehovasflickorna med tillhörande morsa till honom...

5 kommentarer:

emelie sa...

varför kommer alla till dig? jag är lite avis. men de kankse har ett stort syndaregister och jag kanske helt enkel är en mindre syndfull människa (eehh ja). sandra (totalt ignorant gällande gud ) står mot emelie (visserligen med en lilltå i kyrkan en gång, men med ett väldigt medvetet uttåg). så då satsar de på dig. antingen står det ett stort FÖRTAPPAD i mitt register eller så står det DET ÄR BARA EN FAS HON KOMMER TILLBAKA... SNÄLLA. hur som helst så skulle jag vilja träffa de här mupparna, hm, kanske ska ha en dejt med D. och lura in honom på att frälsning är möjligt...

nu ska jag skriva färdigt mitt pm, sen tror jag att jag ska ta höstlov/snölov

S. sa...

Jadu. Det kanske är så att dom hoppas på dig fortfarande! Själv är jag ju visserligen både döpt och konfirmerad, men enligt jehovas i en kyrka med "falsk tro" (tillåter ju homopräster och börjar ju få ordning på det där med homovälsignelser och -vigslar). Den kyrkan du hade din lilltå i en gång är i alla fall värsta meskyrkan i förhållande till jehovas och dylikt. ;) Du ska se att det kommer muppar till dig med! Det är ju inte så att dom är här och springer i tid och otid direkt.

Hehe, stackars D...det skulle krossa honom helt. Han skulle dock säkert gå på det. Grejen med honom är nog det mest bisarra jag någonsin varit med om. Snacka om att jag blev provocerad!

Matt sa...

Finns det någon kille som inte är skraj för dig? ;)

S. sa...

Hahaha, jaså Matt det darrar i knävecken på dig med? ;)

emelie sa...

äh! killar är såna mesar!