fredag, augusti 01, 2008

Ucke

Jag har funderat på att köpa en ukulele. Dom kan ge ifrån sig ett himla fint ljud liksom. Nån sa till mig att dom är lätta att spela på också. Det beror väl på vem som säger det och vad man jämför med, men den har ju bara fyra strängar jämfört med gitarrens sex i alla fall hehe. Sen är dom rätt billiga. Jag vill nog ha en svart tror jag. Eller en brun. En fin ska jag ha i alla fall.

Nu ska ni få lite ucketips:

Taylor Mac. Helt fantastisk performanceartist och ganska trashy dragqueen. Fantastisk var ordet. Det är faktiskt värt det att se hela långa klippet. Å andra sidan, blir ni inte fast och fascinerade redan i början kanske det inte är nån idé. Jag kunde inte slita ögonen ifrån honom i alla fall. Det finns nåt vackert i det, och då inte bara i den fina melodislingan. Sen är det skruvat men jag tycker det är vackert. Och nu tycker ni att jag är knäpp, men det gjorde ni redan innan. Jag fick tipset av F. och har sen kollat massa gånger även om det var längesen nu faktiskt.

Julia Nunes. Även det ett tips från F. Hon är fantastiskt fantastisk hon med. Jag kommer på mig själv med att fånle för att hon ser så jävla glad ut. Sen har hon en skön och stark röst. Den första länken är en cover och det är det här med men hon har gjort massa eget också. Kolla bara Youtube och där hittar ni även länk till MySpace. Okej, en till också!

Sen ville jag ju hitta ett klipp med Hemlige Arne där han spelar ukulele men se det gick inte! Men massa annat bisarrt hittade jag. Som det här. Och lite Sesam.

Sen gillar jag faktiskt den här. Jag vet inte om det beror på att jag först hörde den i ett vansinnigt sorgligt avsnitt av Cityakuten under en period när jag följde det, haha. Ni vet när Dr. Green dör. Annars är väl videon i smörigaste laget, om man får säga så.

Jag är lite väck i huvudet idag och kan inte sova än för dygnet är som det är. Igårnatt jobbade jag nämligen och kom sen hem framåt femsnåret och drömde om vacuumförpacakde alaskafiléer och isterband när jag väl lyckades somna. Dögöra, så att säga. Men jobb innebär flis (ännu ett roligt ord). Och det är ju alltid intressant att se hur saker fungerar som man inte visste hur dom fungerar. Lite som när man läste Så funkar det när man var liten. Eller när man fick sig små dokumentärer på barnprogrammen om hur man tillverkar till exempel gummistövlar. Intressekvoten fylls dock ganska snart...

Jag vill avslutningsvis bjuda på ett fint citat från en vän som verkar ha gått och skaffat sig pojkvän eller dylikt. Den utvalde killen drömmer en bisarr mardröm där hon tydligen smyger sig på honom i sängen och våldför sig på hans ansikte med en elvisp. Förtvivlad vaknar han, försöker skaka liv i min vän för att liksom försäkra sig om att hon inte har några såna planer. Självklart har hon inte det och svarar från sitt inte fullt så vakna tillstånd: "Nej, det skulle jag aldrig göra. Jag skulle ha använt en slagborr!" Är det inte vackert så säg? Frågan är vem av dom som är mest rubbad, hihi. Storartat, säger jag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad jobbar du med nu då? Lärare jobbar väl inte nätter och drömmer om isterband? ;P

S. sa...

Nä dom ska ju inte göra det. Men har dom inga stålars får dom packa hemtjänstmat på nätterna. :P