söndag, augusti 24, 2008

Folk och folk ni vet

Att det görs skillnad på folk och folk vet vi ju. Ögnade igenom en av kvällstidningarna på nätet nu innan jag ska gå och sova. Läste att Claes Malmberg hade hamnat i förhör i amerikanska tullen för att han råkat vara lik någon efterlyst. I förhörsrummet "satt bara svenskar med arabiskt ursprung" berättar han, och lägger till att det blev glada för att se en blond svensk. Claes släpptes igenom efter ett kort förhör och jag funderar på vad som hände med de andra.

Under artikeln har det på typiskt kvällstidningsmanér listat fler kända svenskar som haft problem med att ta sig in i det stora landet i väst. Jan Guillou blev ju terroriststämplad för ett par år sedan och kommer inte in. Tommy Körberg hade haft problem eftersom det påstods att han försökt ta sig in i landet illegalt tidigare. "Det måste ha varit när jag gick genom fel gate på Hawaii en gång" funderar han och undrar om inte rattfylledomen spelar in ändå. Sen har vi Dilba och hennes osmarta drag att bli irriterad och skämta om bomber i säkerhetskontrollen.

Men det är egentligen ingen av dem jag fastnar vid, även om det där med Körberg och gaten är lite underhållande. Det jag faktiskt blir illa berörd av är att Andreas Lundstedt, snubben i Alcazar ni vet, inte får komma in i USA. Inte för att jag bryr mig om huruvida han åker dit eller får spela där egentligen men det handlar om anledningen till att han inte får komma in. Det handlar inte om att han gått i fel gate och inte heller handlar det om nåt klantigt misstag som gör att det blir problem först men att han sedan släpps in. Nä, det handlar om att han är HIV-positiv och då vill inte USA ha dit honom. Om det är så att det som står stämmer. Här någonstans blev jag smått illamående.

Inga kommentarer: