fredag, juli 04, 2008

Norr om Dalälven

Nu är jag hemma i det där Norrland, det där okända norr om Dalälven. Mellersta Norrlands kustland mer precist. Jag hade dragit på det ett tag och hade lite separationsångest från Penthouse och stan på slätten. Dessutom var det kanonfint väder idag! Tog sista kvällståget upp och hamnade i djurkupén. Där var det lugnt till Gävle då fyra snorungar (snorvalpar?) förfestade hela vägen till Sundsvall. Från Söderhamn-Hudik nånstans spelade de även anskrämlig musik ur någons mobil. Jag var så nära att säga till men orkade inte riktigt och lyckades mota bort det hela hyfsat med hjälp av Miss Li.

Vid stationen blev jag upphämtad av päronen i mammas röda camaro och knökade in mig i baksätet. Väl hemma har jag spanat in små förändringar som skett senaste halvåret. Inget passerar mig obemärkt liksom. Annan bokhylla? Flyttat ett skrivbord? Ny datorskärm? Vaxduk på balkongbordet? Ny klocka i vardagsrummet? Och en och annan pinal dom inte vetat var dom ska göra av och som därmed flyttats in på mitt rum. Dessutom har det påbörjats ytterligare ett nytt husbygge nere i "Guppbacken", där vi åkte pulka när jag var liten. Lösvirke minsann, inget korthus. Somsagt, inget undgår mig. Jag fick mig en macka och ett glas vin, fast inte samtidigt.

Nu ska jag gå och lägga mig och sedan börja min dag med en lagom men inte för lång sovmorgon för mig själv. Mamma upplyste mig om att eftersom dom ändå förväntar sig att jag sover hela förmiddagen så tänkte dom ta en motorcykeltur då. Så nu ska jag leta reda på rena örngott och sedan lägga mig i min smått obekväma 1,05-säng som var helt enorm när jag fick den när jag var sisådär nio år.

Sov så gott! (Eller gomorron.)

Inga kommentarer: