måndag, juli 28, 2008

Läraret

Det går dåligt för mitt lag.

Två nya annonser ute idag om SO-lärartjänster. Jamen det är väl jättebra? Jo om det inte vore för att den ena är spanska + SO och den andra svenska, engelska + SO. Jag blir provocerad! Bara för att det inte finns pengar och för att det ibland helt enkelt inte finns underlag till en vettig tjänst i bara ett ämne. Men ibland tror jag också det är bara för att de redan har någon i åtanke. SO är fyra ämnen: samhällskunskap, historia, religion och geografi. Säg nån som ni tror finns som är lärare i dessa fyra ämnen plus svenska och engelska! Jag blir förbannad. Ibland undrar jag om dom tror att "vem somhelst" kan "fuska" i mina ämnen.

Ibland händer grejer med tjänster som gör att det kan löna sig att söka ändå. Tjänsten jag hade i vår var till exempel utannonserad som samhällskunskap + matte. Efter lite omstökande fick jag samhällskunskapen och sedan även en del historia. Matten löste sig på annat håll. Men hur formulerar man ansökan till en tjänst som är annonserad som de två ovan, och är det ens lönt med tanke på hur procenten lär vara fördelade på de olika ämnena.

Och när man väl hittar nåt som passar lite bättre att söka är det stört omöjligt att få komma till intervju och försöker man få tag på kontaktpersonerna, vanligen rektorer, så är det också sådär lagom lätt.

Jag blir lack! För att använda ett stockholmskt ord. Lack, lack, lack!

Och dessutom vill jag bada. Jag har umgåtts med mig själv i nästan en vecka nu, vi är uttråkade.

Inga kommentarer: