söndag, juli 06, 2008

Bokmal

På sistone har jag varit inne i något av en läsperiod. Det innfinner sig såna ibland, i synnerhet när jag är ledig. Nu började det med att jag läste ut Hon går genom tavlan och ut ur bilden av Johanna Nilsson. Den var bra men inte som Konsten att vara Ela eller De i Utkanten Älskande. Den hade jag haft liggande ett tag. Tog sedan itu med Berny Pålssons andra bok Känn pulsen slå. Den var bra men inte i närheten av Vingklippt ängel. Kan också bero på att jag ett tag följde hennes dagbok/blogg så det kändes som jag läst vissa partier. Och så är det väl en annorlunda bok än den förra. Då slogs jag dessutom mycket av hennes sätt att skriva och det gjorde jag inte den här gången då. Sen läste jag Hjälp jag heter Zbigniew av Zbigniew Kuklarz. Den var rätt bra och ganska kul men ändå med ett allvarligt inslag. Jag gillade den sarkastiska tonen.

Efter det läste jag Ett öga rött av Jonas Hassen Khemiri som jag tänkt läsa i flera år nu. Den var bra men jag skulle väl inte sträcka mig till att tycka att den är fantastisk. Påbörjade sedan Fritt förfall av Birgitta Stenberg. En bok som skrevs på 50-talet men aldrig gavs ut då, framförallt på grund av hur den skildrade lesbiska förhållanden. Alltför dekadent alltså. Den boken har jag dock lämnat hemma och hit hem till päronen tog jag med mig en trave nyinköpta pocketböcker. På två nätter läste jag ut Johanna Thydells Det fattas en tärning. Tyckte väldigt mycket om den och hennes språk. Däremot hade jag gärna sett att den var längre, jag ville inte lämna Puck och hennes kompis Emanuel redan där. Men det finns ju en poäng i det också förstås.

Nu ska jag antingen läsa Karin Boyes Kallocain eller så Johanna Nilssons Jag är leopardpojkens dotter. Vi får se vilken som blir först ut...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det blir inte orangea bär heller ;P Det blir inga bär alls- Blommorna håller på att falla av nu och trädet är fullt av humlor. Sitter man ute så hör man bzzzet. Vettefasen vad det är men det är ju inte fläderblommor eftersom dom sitter i platta grupper...det här är som en blandning mellan syrénblad och "tussiga" små syrénblommor. Vettetusan vad det är :/

S. sa...

Skumt! Men det ska nog gå att knäcka...

Anonym sa...

Nuuu har jag fått reda på vad det är...jag var tvungen att gå och bli medlem på ett trädgårdsforum. Det är en ligustersyren. Det är ett 6-8 meter högt träd och alla bilder på google stämmer perfekt!=D Det är alltså ett syrénträd! Vilken lycka! Nu kan jag släppa det!