söndag, mars 29, 2009

Inspirationen

Det finns en viss inspiration som jag saknat. Även när den finns där är den inte som förr och jag undrar ibland om jag blivit för cynisk och för trött, och för upptagen med att få ihop livet. Jag pluggar inte längre. Människor runtomkring rör på sig mellan städer och sammanhang. Jag har känt mig lite slö och bortkopplad.

Why am I so tired?
I need backup.
I need company.
I need to be inspired.

- Ani DiFranco

Det här citatet har jag återkommit till en och annan gång genom åren. Nu gjorde jag det kortare än jag brukar. Första halvan av den här versen handlar om att känna sig ensam och frustrerad och undra om det inte finns fler som känner och vill samma sak. Just nu är det inte där skon klämmer, det vet jag att det finns. Men de där sista raderna är ofta återkommande.

Jag har känt att jag behöver den där inspirationen och engagemanget. Emellanåt har jag känt en längtan efter ett konkret sammanhang för att sedan kanalisera det där i. Det handlar om saker jag jobbar med varenda dag men jag behöver det på ett annat sätt. Jag behöver ny input, nya diskussioner, nya människor och roliga grejer. Jag pratar om mitt feministiska engagemang.

Ikväll tror jag att jag både börjat hitta inspirationen och ett sammanhang för engagemang. Det handlar inte om att rädda världen utan i det här skedet framförallt om ett nytt sammanhang, med både nya och gamla människor, för inspiration, diskussion, pepp och roliga saker. Och fika. Avslappnat och opretentiöst. Det kan vara precis vad jag behöver.

Inga kommentarer: