måndag, mars 23, 2009

Ge sig hän

Idag läste jag ut en bok som var riktigt dålig. Den hette Ge sig hän, av Pia Tafdrup, och beskrevs som en "psykologisk utvecklingsroman". Det kan jag behöva, tänkte jag där jag stod med en bunt böcker under "Köp 4 betala för 3"-skylten för ett par månader sedan.

Boken börjar med att en rätt märklig brud vid namn Pascha smyger sig in i den rätt obehaglige Patriks hus. Där smyger hon runt och äter oliver, luktar på ylletröjor och smeker sin nakna kropp i hans badkar. Detta tills hon blir ertappad. Självklart har han iakttagit henne hela tiden. De blir ett par och boken är sen ett enda dravel och Patrik blir en allt större skitstövel.

En succé i Danmark tydligen, i alla fall om man ska tro baksidan. Tur att jag fått vicka på lite morgonläspass säger jag.

I eftermiddag har jag påbörjat en av de andra böckerna jag köpte den där dan, en fransk novellsamling av en Anna Gavalda. Jag skulle vilja att någon väntade på mig någonstans. Mer rakt på sak.

Inga kommentarer: