tisdag, mars 20, 2007

Revolt

Jag revolterar mot mitt dåliga samvete. Tenta om några dagar och jag vill verkligen inte. Vid ettsnåret låg jag i sängen och läste om inägor och utmarker, om skattebönder och fädbodvallar. Missförstå mig rätt, jag tycker det är skitintressant! På riktigt. Så länge det inte blir ett för ekonomiskt perspektiv, och det blir det inte riktigt. Jag orkar inte läsa. Jag tycker jag har koll, men koll räcker inte riktigt när det kommer till salstentor tyvärr.

Det är så lätt att locka mig ifrån mina böcker. Förra veckan skrev jag PM. Jag fikade, jag lät mig lockas av nybakta kanelbullar (vem skulle inte det?) och kvällen innan seminariet pysslade jag och drack rödvin. Sedan pratade jag i telefon. Efter det förberedde jag det sista. Jag kände mig lagom dekadent och faktiskt rätt nöjd också. Igår lät jag mig lockas av choklad- och hallonmuffins och snack i flera timmar. Jag kommer aldrig i säng heller. Värre än vanligt är det. Jag surfar, kollar på TV, snackar i telefon, chattar, äter... De senaste nätterna har jag kollat på en brittisk ungdomsserie om en 16-årig flata och hennes kompis Sugar. Den har legat här ett tag, och nångång måste jag ju se den, eller hur?

Idag har jag lyssnat på en skitbra blandskiva som jag fick skickat till mig från en bekant i Wien. Och så har jag beställt Ternheims nya EP Lovers Dream & More Music For Psychotic Lovers. Jag älskar den redan, bara för titeln och omslaget. Lovers Dream-duetten är vacker också och jag är så himla nyfiken på de nya låtarna. Dessvärre uteblev publikbiljetterna till TV-programmet där hon medverkar som spelas in imorgon. Annars hade jag ju haft ytterligare en perfekt flykt från mitt tentapluggande.

Torsdagens flykt är redan fixad. Först i form av uppsatshandledning (ny ångest) och sedan i form av konsert och lite sånt. Sedan är tentan 8.00 fredag morgon. Jag vill inte ha tenta, och jag vill inte ha den 8.00.

Jag gör alltså mitt bästa för att revoltera mot mitt dåliga samvete. Eller nej, jag gör inte ens mitt bästa...det händer mest av sig själv. Det bara blir. Och samvetet är tyvärr inte helt oberört.

Kan det inte bara bli vår igen också? Hallå, jag har faktiskt köpt en vårjacka!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ok, ska jag skriva nat som ar bra med att tentan ar kl 8? Tank kanslan nar du gar darifran, lunchdags, fredag, fri (fran den har tentan, for ett tag i alla fall).

Anonym sa...

Hehe, jo...men den känslan hade jag haft om jag hade skrivit den klockan nio också. ;) Och med tanke på att jag för närvarande inte somnar före fyra så kommer det här att bli jobbigt.

Fröken Fisk sa...

Kommer alltid på massa annat jag ska göra när jag ska plugga på en tenta. Svårt att sätta sig hur intressant ämnet än är.

Anonym sa...

Hej fröken fisk!

Jag har inte haft en salstenta på flera år dessutom så det känns sådär lagom motiverat... Men men.

Anonym sa...

Lycka till på tentan! Jag väntar fortfarande på en rapport från Katalin :)