söndag, mars 11, 2007

Melodifestival (igen)

Så hade man förberett sig för en kväll med skitmusik. Skitmusik och The Ark. Jag gillade i och för sig även Sarah Dawn Finer för hon har en röst som inte är av denna värld. Typ. Skitmusik i trevligt sällskap och med chips visserligen, så jag såg framemot kvällen. Och så inleder Tomas Andersson Wij lite otippat men otroligt vackert hela tillställningen med sin version av Evighet. Han hade till och med glittrigt gitarrband kvällen till ära. Så vackert! Trots Gud, Jesus, Carola och allt. Så det inleddes med Tomas och avslutades med Ola...eh, jag menar The Ark. Finemang! Jag passade på att lovorda Ola Salo ordentligt också. Han förtjänar varje ord, men sen är det extra roligt när jag inte riktigt får något medhåll. M. höll dock med mig lite i alla fall. H. passade på att skicka vad jag förmodar var ett väldigt sarkastiskt sms till mig. Fullträff, så jag skrattade högt. Det innehöll bland annat ett "grrr". Inte så ofta jag får sms med några förföriska "grrr" alls så det var ganska trevligt. (Okej, nu behöver ni inte börja skicka såna bara för att vara snälla...så ni vet, det går bra ändå.)

Intressant också att den största skillnaden mellan juryns och tittarnas poäng nog fanns i fallet med den rosaglänsande lärarinnan. Vi började föra diskussioner kring om det här med demokrati och telefonröstning var så bra ändå. Mera jury, mer Christer Björkman!

Jag måste krypa till korset och erkänna att jag i ren och skär rädsla över idolmänniskorna faktiskt röstade. Jag veeeet....det är läskigt. Men det var ju för Ola! Och helst hade jag velat rösta på Tomas, eller på Kristian och Christers homoerotiska duett. Apropå den förresten... Det är väl fint att de kan skoja lite med heteronormen och sådär, och numera hör det väl till i festivalen också. För att smickra schlagerbögarna och för att kittla Svenssons nerver lite. Speciellt när det inte Christer Lindarw nått finalen liksom, eller ens Magnus Carlsson. Nu hade dom ju visserligen Salo och company då men ja...det återkommer jag till. Luuk har alltid pysslat med ganska tarvliga homoskämt, ända sedan Killing och Schyffert och allt det där. Varför är det just Ola han tjatar sig till en puss av? Och varför har han under hela karusellens gång ropat fåniga kärleksförklaringar eller i alla fall hintar till Björkman? Jag menar, hur förutsägbart får det bli? Vore det inte roligare om han ville pussa på Tommy Nilsson? Tommy hade behövt det, han fick inte ens några poäng. Inte en enda! Till och med Anna Book fick en poäng, och detta trots att hon sjöng falskt.

Mark och Jonas "chockade" ju genom att "gifta sig" med varandra och publiken i Globen för några år sedan. Ska det då vara mer chockande att Luuk vill pussa på Ola Salo? Är det för att han är hetero som det blir lite extra fnissigt? Eller ligger fnisset i att det aldrig blir riktigt farligt då? Ingen homolobby om det bara är Luuk som skojar. Han är ju sådär skönt ironisk också, ni vet den ironiska generationen. De är så nuför tiden, ungdomarna. Lite sådär folkhemskt som Robert Gustafsson som är med på ett hörn och låser in sig på toaletten. Jag menar herre gud är det någon som missat att Ola är bi? Var det inte typ sex år sedan de slog igenom? Aftonbladet verkar ha missat det i alla fall, eller så förbarmar de sig ur upplysningssynpunkt över de som missat. Det finns säkert någon gammal gubbe nångonstans som inte fattat. Rubriken förra veckan löd nämligen något i stil med "Ola Salo: Jag var kär i en kille." Mannen med palindromet (okej, också en uttjatad grej...men just nu när jag skrev det lät det som något slags åkomma) är bi. Vi ha vetat det i sisådär sex år. Och Aftonbladet gör en rubrik av att han sagt att han var kär i en kille när han var arton. Jag tror till och med att tanterna som läser Hänt Extra är mer up to date. Skjutjärnsjournalisten var säkert besviken över att inte få ut något om Salos kärleksliv av dags dato mer än att han har "partner". Jag kan riktigt se framför mig hur journalisten vrider sina händer och gnuggar sina små grå i funderingar över om karln ligger med en man eller en kvinna för närvarande.

Missförstå mig rätt, jag är inte av den åsikten att man inte ska prata om det bara för att det pratats om det förut. Men ändå...blir man inte lite trött? Verkade inte Ola lite trött när Luuk ville ha en puss och frågade om det tre gånger? Hörde han inte eller ville han inte höra? Jaja, jag bara spånar lite. Och jag skrattade överdrivet mycket åt duetten. Ändå kan jag inte låta bli att undra, varför detta tama tjatande (även om det behöver gnuggas in hos vissa)? Och kanske framförallt; varför bara dessa män överallt? Rätta mig om jag har fel, men har vi sett något kvinnligt sexuellt tvivelaktigt sedan Nina & Kim (Friendsbrudarna) var med? Och hade hon den hemska mörkhåriga ens gått ut med att hon var bi då eller kom det efteråt när karriären började dala? Och nej, Christer Lindarw räknas inte...

Förresten var det tur att inte lärarinnan vann. För det hade kunnat tänkas att några hade drabbats av högmod. En viss "grej" som vinner (monsterrock, etnoinslag, duo etc) brukar alltid generera en viss efterklang. Jag har hör talas om, av en säker källa, att en högstadielärare och en förskollärare började spåna på att ställa upp nästa år. Björkman var bara ett telefonsamtal bort. Vi, eh dom menar jag, kan också plinka lite gitarr och sjunga falskt. Men tur att hon inte gick och vann nu, för högmod går före fall har jag hört.

Men men, förra året skickade vi en homofob (hur hon än vrider och vänder på det är det ett faktum) och i år skickar vi ett glammigt band med bisexuell frontfigur som predikat tolerans. Den förstnämnda känns dock mer schlagerbögig än de sistnämnda, vilket är lite skojigt. Hur somhelst så ser jag det som ett framsteg. Mindre trångsynt fundamentalism och mer öppensinnig kärlek. Det är bra det. Bättre musik också måste tilläggas. Isn't it all about the music anyway? Tyvärr alldeles för sällan i det här sammanhanget. Men nu var det en bra låt, en bra grupp och publik och jury var överens. Kanon.

Grattis The Ark!

(Och nu ska jag inte skrämma er mer genom att låta så engagerad. Sparar mig till maj när stora finalen går av stapeln. Kan trösta er med att vi tippade lite vi som tittade ihop, jag var sämst och lyckades bara tippa vinnaren rätt.)

4 kommentarer:

Matt sa...

Ja jag tycker du ska ställa upp nästa år. Mest för att jag vill se dig i glittiriga kläder och en boa.

Anonym sa...

Måns är sliskig ja. Och han kan aldrig bara vara sig själv verkar det som, han måste alltid göra till sig. Men han har nåt! Det måste nästan vara blicken.. jag kan inte riktigt komma på vad det annars skulle vara. Man liksom sugs in i den.. mmmm...

Anonym sa...

Nog att Ark var bäst, men tror nästan att vi har bättre chans i finland med Christer och Luuk i duett...

S. sa...

Kunken> Och du tror att jag skulle ställa upp som nån dålig pastisch på Kikki D.? ;)

Maja> Jag tycker det där låter lite farligt jag. Lite som skogsrået eller nåt. Passa dig!

bitter-jansson> Vilket som så lär det väl bekräfta den finska fördomen om att alla svenska män är bögar. Och jag inser nu att det är tur att inte du sitter i juryn... Christer kan ju inte sjunga rent. Fast hade du fått bestämma hade väl Drömhusbruden gått vidare och vunnit, eller Elin Lanto. ;)