torsdag, december 07, 2006

Ny musik

Idag är det Laleh för hela slanten! Fjärde genomlyssningen nu och jag borde nog byta till något annat. Fick hem hennes nya album Prinsessor idag och jag tycker redan om det väldigt mycket. Andraspåret Mamma för mig tillbaka till universitetsaulan den där mörka augustikvällen. När hon sjöng den stod luften still. Eller kanske vibrerade den lite av något? Det var som att hela publiken höll andan och knappt vågade andas, jag vet att jag knappt gjorde det i alla fall. Kanske hade jag kunnat ta på luften om jag sträckt ut handen. Aulan var fylld av värme både bokstavligen och känslomässigt. Tårar trängde fram ur ögonen och efteråt kunde jag konstatera att jag var långtifrån den enda som kämpat med tårarna. Det var inte första gången jag hörde låten men det blev något annat där i mörkret även om den grep tag i mig i kvällssolen tidigare under sommaren också. Augusti. Jag minns hur vi stod där på trappan efteråt och liksom pustade ut. Jag minns vad jag hade på mig, jag minns vad vi sa till varandra. Jag och H. gick iväg och tog en öl sedan och pratade. Jag och Em. hade kommit hem från Köpenhamn dagen innan. Äntligen är albumet här och jag längtar efter konsert.

Jag har börjat skriva lite julkort. Hittade några fina igår så jag kunde inte låta bli. Fan vad sentimental jag blev av att börja skriva. Jag borde beställa lite papperskopior på det senaste halvårets foton också men jag vet inte riktigt om jag vågar, haha.

Förutom Laleh har jag lyssnat mycket på Tingsek den sista veckan. Hans andra album World Of Its Own kan verkligen rekommenderas, det växer!

Igår fick jag oväntat veta att en låt kommit till inspirerad av mig och mina förehavanden. Hur coolt är inte det? I ett studentrum i Finland sitter en tjej med gitarr och komponerar fina låtar och jobbar på en demo. Slow, som den heter, kommer snart att finnas att höra på MySpace och jag är ganska säker på att jag kommer att länka sidan när den är klar.

Asha Ali har jag tänkt kolla upp väldigt länge nu, och den där Miss Li dyker upp både här och där. Lite Beth Orton har jag blivit lovad också. Även om hon har funnits där i bakhuvudet länge. Det finns så mycket musik där ute! Så många på min mentala lista över artister att kolla upp. Jag hinner inte riktigt med mig.

Inga kommentarer: