lördag, maj 17, 2008

Min fredag

Vaknade och ville bara fortsätta sova, en bekant känsla. Masade mig upp, fick på mig lite kläder och begav mig till en av stans frikyrkor som var lokalen där studiedagens förmiddagsprogram skulle hållas. Man fick macka och kaffe. Pyttemacka. Men jag fick en kollegas macka också.

Eftermiddagen var fri och jag käkade lunch med tre kollegor. Sedan åkte jag hem, åt en värktablett och gick och la mig. Sov nästan en timme och sen kom Limpan förbi för att fixa sig iordning för en fest. Jag satt i mina fula gamla orangea mysbrallor och kollade på när hon paraderade runt i sina röda nya skor med väldigt höga klackar. Jag låtsades att jag var Miss Jay i Top Model men han skulle aldrig ha såna mysbyxor och jag vet inget om att gå i högklackade skor så det föll lite platt.

Delade lite rosévin och sen började jag göra mig klar också. Jag som skulle till Stockholm på fest för att säga hej till systrarna Ö. som varit ute och rest sedan i vintras. Seg som jag var kom jag ju inte iväg så tidigt som jag tänkt och inte var jag synkad med kollektivtrafiken heller. Klev av i Hammarbyhöjden och tyckte att jag hade koll på läget. Jag har ett bra lokalsinne men jag har ett rätt bra självförtroende också så jag gick lite på känn, med den mentala kartan i huvudet (och en lite för utzoomad karta från nätet i väskan). Traskade på i bra fart och kände mig rätt bra med Hives i lurarna och en ny klänning på mig. Tänkte att förr eller senare kommer jag på rätt gata. Sen slog det mig att det inte finns nån garanti för det. Misstänkte att jag fått väderstrecket om bakfoten. Det blir lätt så när man åker tunnelbana.

Vände tillbaka, men tog en annan väg än den jag gått. Såklart. Kom tillbaka till utgångspunkten, tänkte efter lite och pinnade iväg åt ett annat håll. Kom fram till festen och hann stanna där i två timmar och dricka bål och öl samt snacka lite innan det var dags att vända tillbaka mot tåget hem. Fick springa sista biten.

Somnade på tåget, med Martha i öronen. Cyklade hem och käkade en macka och gick och la mig. Helt slut var jag. Somnade med mina kuddar och täcken omkring mig. Flöt bort. Drömde om wrestling. Av alla jävla saker att drömma om.

Det skvalar ute nu. Jag ska gå ut i det där skvalet tänkte jag.

Inga kommentarer: