söndag, juli 22, 2007

Långpromenad

Tog en promenad för någon timme sedan. Regina Spektor i öronen och solen i ögonen. Jag gick norrut, mot min gamla lågstadieskola, och försökte låta bli att tänka på att det är dags att köra samma sträcka imorgon med massa reklam. Vek sedan upp vid kyrkan och tog en sväng på kyrkogården. "Nya" kyrkogården som inte varit ny sedan jag gick på fritids, men den är ju fortfarande den nyaste så. Hörde det krafsa till i en tall och tittade uppåt. Fick syn på en ekorre som samtidigt fick syn på mig. Vi tittade på varandra en lång stund innan han vände bort huvudet. Det luktade tjära från klockstapeln. När jag sedan fortsatte på rakan över skogen mot Smedsgården [smessgårn] såg jag en till ekorre, men denna gång utsträckt i vägrenen och stendöd.

Traskade vidare och det var verkligen knappt en kotte ute. Inte ens fåren. Såg några hästar och ett par bilar åkte förbi i alla fall. Sneddade ner mot "meken" och Nedergård men vek av mot ridskolan. Funderade över rötter och fötter. Plockade nåra små hallon. Gick lite längre än jag först tänkt, ända mot vattentornet, för att få blicka ut över utsikten som är en av höjdpunkterna under mina jobbdagar. Man ser inte bara sundet utan ännu längre, Sundsvallsfjärden och ända till Njurunda och Nolbykullen. Visserligen ser man stans största industrier också men det hör till och utsikten är storslagen. Traskade förbi "konstnärns" (det har inte bott någon konstnär där på rätt många år nu men ateljén är ju kvar) och sedan huset där den gamla tanten låg död förra sommaren. Utsikten började försvinna och Regina hade sjungit klart om Uh-merica. Sedan var jag nere på stora vägen igen och bilarna svischade förbi. Tidigare i veckan låg det en överkörd ekorre här. Såg en levande den dagen med. Jag hoppades så att dom inte var kompisar.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ekorrarna kände säkert inte varandra, du får trösta dig med det :)

Anonym sa...

idag ska jag pyssla om dina blommor. bara så att du vet.

S. sa...

jansson - nä precis, det var ändå en bit emellan.

em - då blir dom nog glada!