söndag, april 04, 2010

Påskafton

Jag köpte en iPhone till mig själv. Vi kan säga att det var påsktuppen som värpte. Sedan var jag på middag hos norrbottningarna. Long time no see och god mat. Mmm.

Efteråt tog jag en promenad. hem genom den ljumna vårnatten. Basdunk från nattklubbarna blandade sig med Fyrisåns forsande. Det är verkligen vatten till bredden nu. Ovanför forsarna flyter den visserligen snabbt men är helt blank. Stadens ljus och de upplysta träden speglar sig i vattenytan. Till och med ljusen i domkyrkotornen är tända. Men så är det ju kyrkoårets största högtid. Över allt detta dånade domkyrkans klockor, länge länge... Inte förrän jag passerat Luthagsesplanaden tystnade klockorna. Det är svårt att inte älska stan såna nätter.

Vårens antågande har gjort att människor vaknat till och tinat upp. En väldigt vinglig kille vände sig till mig på vägen hem. Stödd på sin kompis utbrast han "Vet du, vi ska snart åka till Paris igen!". "Jaså? Grattis!" sa jag. "Tack!" sa han och log stort innan han vinglade vidare.

Nu ska jag borsta tänderna och sedan krypa ner under täcket. Våren, och påsken. Nytt liv, nystart. Eller hur?

Inga kommentarer: