lördag, januari 03, 2009

Januarilördag

Det är mörkt och tyst så jag vaknar sent. Har läst halva natten. Jag var så trött att ögonen höll på att fara igen men boken är så bra. Släpar mig upp och duschar, hämtar tidningen, kollar mailen och äter slutligen frukost. Fil med flingor och krusbärssylt. Dricker te. Med mjölk. Läget är ganska lugnt skulle man kunna säga.

Solen börjar gå ner och jag och min bror tar en promenad. En kort, tänkte jag. En lång, tänkte han. Det blev en lång. Mörkt, gnistrande snö och sådär -14. Snön knarrar under dojorna och jag är glad att jag köpte ordentliga vinterskor innan jul. Det blåser inte i alla fall så det blir inte sådär kallt på långrakan över skogen som det kan bli. Jag tänker på älgarna jag och mamma såg här på hygget i somras. Vi fortsätter, kommer ut ur skogen och jag tänker jag fåren och hästarna som brukar gå här andra tider på året. Nu ser man bara spåren efter någon med väldigt korta skidor som försökt sig på en liten tur i en av hagarna. Vi svänger av och går hemåt längs en mörk väg, förbi ridklubben. Det ser ut som ganska bra sparkföre. Vissa kroppsdelar skulle inte ha blivit ledsna av en längre vinterjacka eller ett par brallor till men jag fryser egentligen inte.

Nu sitter jag här med en kopp kaffe, min fina dator och lyssnar på Queen.

Hur är din lördag?

Inga kommentarer: