lördag, januari 03, 2009

En liten återblick

Okej, jag ska inte analysera 2008 som år mer nu men jag snubblade över ett gäng frågor som jag inte kunde låta bli. Jag är ju lite barnsligt förtjust i att fylla i sånahär grejer ibland. Så jag snodde och fyllde i.

1. Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
Ja. En del stort, en del smått. Arbetade bl.a. som lärare på riktigt.

2. Höll du några av dina nyårslöften?
Gav nog inga ordentliga men jag misstänker att det var lite si och så med den saken.

3. Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?

Ja, Linda & Fredrik blev föräldrar till en Alice. Just det, två gamla kompisar som jag inte träffar särskilt ofta fick varsin dotter också.

4. Dog någon som stod dig nära?

Nej.

5. Vilka länder besökte du?

Haha. Här har inte rests något inte.

6. Är det något du saknar år 2008 som du vill ha år 2009?

Mer kärlek och mer pengar. Bad i havet.

7. Vilket datum från år 2008 kommer du alltid att minnas?
Inte sådär så speciella datum i sig är fastetsade.

8. Vad var din största framgång 2008?
Att jag haft två ordentliga jobb.

9. Största misstaget?

Att inte gå med i A-kassan på en gång.

10. Har du varit sjuk eller skadat dig?

Inget allvarligt. Men jag fastnade med mina fingrar i en ståltråd i en filmduk, det var intressant.

11. Bästa köpet?

Min alldeles nya fina röda cykel. Och så har jag ju just köpt en dator.

12. Vad spenderade du mest pengar på?

Att bo. I övrigt livemusik, mat och nya datorn.

13. Gjorde någonting dig riktigt glad?

Ja, när jag fick mina jobb och berömmet jag fick på det sista. Resten håller jag för mig själv.


14. Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2008?

Inga speciella som kommer att förknippas med året i sig men här är några som kommer att förknippas med speciella perioder eller händelser under året, eller som jag helt enkelt lyssnade mycket på 2008: SoKo – I’ll kill her, Flowers by Irene – The girl who, Marit Bergman – Out on the piers, Håkan Hellström – Försent för edelweiss, Nina Simone – Mr. Bojangles, Hello Saferide – People are like songs, Anna Ternheim – What have I done, Billie the vision and the dancers – Swedish sin, Carla Bruni – Quelqu’un m’a dit, Martha Wainwright – Bleeding all over you


15. Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Sammanfattningsvis gladare än de två närmast föregående.

16. Vad önskar du att du gjort mer?
Varit glad, sovit, rest, tränat. Bland annat.

17. Vad önskar du att du gjort mindre?

Nojat, deppat, ältat, stressat.

18. Hur tillbringade du julen?

Med familjen, hemma hos mamma och pappa.

19. Blev du kär i år?
Jag tror faktiskt att jag blev något åt det hållet.

20. Hur många one night stands?

Nada.

21. Favoritprogram på TV?

Har sett väldigt lite på TV under året.

22. Hatar du någon nu som du inte hatade i början av året?
Nej, inget hatande.

23. Bästa boken du läste i år?
Kommer knappt ihåg vad jag läst. Jag säger SOS från mänskligheten eller Leopardpojkens dotter av Johanna Nilsson tills jag hunnit undersöka saken närmre.

24. Största musikaliska upptäckten?
Det har inte varit något revolutionerande år på det viset. Nu kommer någon att bli lite mallig här kanske men Flowers by Irene var en jävligt schyst upptäckt faktiskt. SoKo var intressant med. Annars har jag nog snarare dykt djupare i vissa artisters musik snarare än att verkligen ha upptäckt dem.

25. Något du önskade dig och fick?
Ja, bland annat att flytta till en större lägenhet, jobb och en ny dator.

26. Något du önskade dig men inte fick?
Oh yeah, som alltid.

27. Årets bästa film?
Jag har varit dålig på att se ny film i år men No country for old men såg jag på bio och den var jävligt bra.

28. Vad gjorde du på din födelsedag 2008?
Jag firade med fika hemma hos mig. Jag bakade muffins.

29. Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?

Jäpp. Har jag inte redan svarat på något i den stilen? Sluta tjata!

30. Hur skulle du beskriva din stil år 2008?
Lika cool som vanligt såklart. Hm…

31. Vad fick dig att må bra?
Att ha ett bra jobb med en lön, kramar, vänner, bra musik, skratt, sol.

32. Vilken kändis var du mest sugen på?

Skulle jag?

33. Vilken politisk debatt engagerade dig mest?
Skoldebatten tror jag. Och FRA.

34. Vem saknade du?
-

35. De bästa nya människorna du träffade?
F. samt några av mina nya kollegor.

36. En värdefull läxa du lärt dig i år?

Det är nytt år nu, jag tänker inte fundera mer över 2008 på det viset.

37. Citera en sångtext som summerar ditt år:
”Riding high in April, shot down in May.” – Frank Sinatra

”Working nine to five, what a way to make a livin’” – Dolly Parton

De var två som dök upp spontant. Den ena använde jag nyligen, den andra föll sig ganska naturligt. Sammanfattar året vet jag väl inte riktigt om de gör men jag orkar inte fundera på någon bättre text. Det skulle kunna ta flera dagar att hitta den ultimata och jag har ju bestämt mig för att köra på 2009 nu.


Inga kommentarer: