onsdag, januari 21, 2009

USA:s president Barak Obama

Nu är han USA:s president, Barak Obama, och George W. Bush har åkt tillbaka till Texas. Där kan han stanna tycker jag. Han har stora förhoppningar på sig nu, Obama. Och en hel del att ta itu med. Jag hoppas att han kommer att lyckas med en hel del av det han nämnde i sitt långa installationstal. Det amerikanska folket, de vettiga av dem i alla fall, verkar väldigt hoppfulla och så även en stor del av resten av världen. Bara det är ju positivt.

Jag såg större delen av installationen på TV igår och den bild som kändes mest och som har dröjt sig kvar i mitt huvud är hur Bush åker iväg i helikoptern. Mycket symboliskt. En viss lättnad infann sig och i huvudet hör jag Ani DiFrancos ord från Self Evident. "George W. Bush IS NOT PRESIDENT!" Och nu stämmer det på riktigt.

Inga kommentarer: