måndag, juni 19, 2006

Den där tekniken

Det är så himla smidigt att man kan göra tillfällig adressändring av både post och tidning på nätet. Fort går det och billigt blir det! Vi börjar med posten. Vi snackar Svensk Adressändring. Om man är ung (vilket jag tydligen inte är) eller student (vilket jag fortfarande är) kan man göra det via nätet eller via koden man fick i mailet med erbjudande (Kod? I mitt mail?). Men skit i koden, det ska ju funka via nätet ändå. Ojoj, med direktbekräftning ska det börja gälla jättejättesnabt också! Men (det finns alltid ett men) mina uppgifter stämde tydligen inte med folkbokföringsregistret så det gick minsann inte alls. Jag misstänker att det är mitt gatunummer följt av lägenhetsnummer som inte stämde. Alltså det stämmer ju, men jag har en gång i tiden angett det på ett sätt och det sättet gick inte in i formuläret. Ringde och fick snabbt hjälp och priset var inga problem, däremot lär jag inte ha min post på Alnö på fredag eftersom dom måste skicka den där sedvanliga skritfliga bekräftelsen som jag ska återsända. Suck. Förmodligen måste jag väl även ha betalat skiten, samt att dom ska kunna se det på sitt postgiro sisådär ytterligare tre dar senare.

Här tog jag paus och åt lite yoghurt med sylt och krossade linfrön. Tog en djupt andetag.

DN. Förra året hade jag en rejäl dust med dn.se som vägrade låta mig eftersända min tidning. "Nu tar vi det lugnt" sa jag till mig själv. Ett mellanslag i postnumret ledde till felmeddelande och några sekunders kris, men det löste jag. Allt gick som smort. Jag höftade till på samma återdatum som med posten. Det går ju alltid att ändra. Det är ju så smidigt på Internet. När jag läste bekräftelsen som kom upp stod det att min ändring inte hade kunnat direktbekräftas utan skulle behandlas manuellt. "Vi lägger in den i systemet så fort vi hinner." Jag känner mig skeptisk. Sen ska tidningsbudet fatta också. Förra året hajade hon inte alls och delade ut den nån annanstans. Till slut frågade min postkollega tillika vanliga tidningsbudet (han kör tidningar innan han går till sitt jobb på Posten kl 7, men hade bytt runda och nu lurat sin sambo att dela ut min tidning fel) "Öh, är det din DN eller? X har delat ut den på ---vägen 26 istället. De va mitt fel de!" Vi fick SvD ett par gånger också tror jag innan hon fick det rätt. Samma kollega undrar varje år varför mina föräldrar inte prenumererar på DN längre och varför jag prenumererar på den (dvs. är det en bra tidning?). Han har lite extra koll på det där med mina föräldrars tidning eftersom vår tidning en period för sisådär tio år sedan ofta försvann, trots att budet lagt den i lådan. Vi fick ha en extra låda på garageknuten ett tag för att utreda det hela. En av alkisarna, Challe, som då bodde snett över gatan hade försett sig på väg hem på morgonkvisten.

Jaja. Jag känner mig tveksam alltså.

7 kommentarer:

emelie sa...

dn bråkade med mig jättemycket förra hösten, de fortsatte att dela ut tidningen till mig fast jag hade en tidsbestämd prenumeration som var slut och hade flyttat därifrån. Jag slapp i alla fall betala i slutänden. Nu har de bara inte skickat någon räkning för kollektivets tidning under våren som stod på mig. Jag vet inte vad de sysslar med...

S. sa...

När jag gav H. en såndär "testa tre månader får 50 spänn" och hon sedan förlängde den själv...då fick jag räkningen.

Och när man ska förlänga då ringer alltid en kvinna som heter Eva och låter barsk. Fast nu får man DN-kortet som halvårsprenumerant om man prenumererar kontinuerligt i ett år. Det är bra. Förr fick man bara det om man var helårsprenumerant.

Förra året var det själva sajten som krånglade och den verkar ha blivit lättare nu. Men ändåå...

emelie sa...

du, det här med peace and love och patti smith, lite sugen ändå... jag har ju en del släkt i borlänge som man kanske skulle kunna bo hos... en liten tanke bara, fast du jobbar väl... eller?

S. sa...

Det är det som är lite tokigt. Jag slutar jobba vid 14.30 på fredagen. Det är inte ute än vilken tid Patti spelar. Jag har typ fyra timmars körtid ner. Dan efter hade jag tänkt gå på lite konserter hemma i Sundsvall men det skulle jag väl iof hinna/offra för Patti.

Anonym sa...

det var looptroop också och laleh och någon mer som jag definitiv kunde tänka mig att se den dagen om jag ändå var där...

S. sa...

Mm. Laleh spelar i S-vall dagen efter. Kanske kan lifta med henne upp? ;) Blir rätt dyrt för mig att köra ner...

Anonym sa...

mm förstår det...