onsdag, maj 24, 2006

Attjo

Det är nysigt i min näsa idag. Tror att halsontet är påväg bort i alla fall. Hoppas förkylningen är väck snart, i så fall blev den rätt lindrig. (Peppar, peppar...)

Jag måste berätta lite om mina skönlitterära utsvävningar på sistone. Jag läser inte så mycket skönlitteratur nuför tiden. Det blir inte så när jag har massa kurslitteratur att läsa, och så fastnar jag vid datorn och tvn på kvällarna. Jag hinner knappt läsa DN eller alla andra tidningar som dimper in (Genus, Vagabond, NIKK, ST-tidningen, Lärarförbundets tidning, Lärarstudenten, Pedagogiska magasinet...). Ibland har jag gjort en liten spurt och läst en hel del, men så konstaterade jag att jag inte läst ut en bok som inte är kurslitteratur sedan november 2004! Det hindar mig inte från att köpa böcker, tvärt om, och bredvid sängen ligger en trave böcker som är "på gång".

Räddningen blev Jonas Gardells Jenny som nyligen kommit ut. Den avslutande delen i trilogin om Juha och Jenny, och alltså fortsättning på En komikers uppväxt och Ett ufo gör entré. Snubblade över, och sträckläste den för sisådär två veckor sedan. Efter den har jag fortsatt med Du och jag, Marie Curie av Annika Ruth Persson och Bortom mammas gata av Alexandra Pascalidou. Den förstnämnda var en ungdomsbok om att vara tonåring, osäker och att inte passa in. Om lesbisk kärlek. Den andra är Pascalidous självbiografi som berättar en historia som inte bara handlar om henne. En del av en verklighet som är mångas. Först berättar hon om sin uppväxt i Rinkeby och sen om hur det egentligen var när hon mordhotades av nazister. Den boken var i och för sig en av flera vi kunde välja till den kursen jag läser just nu, men den stod redan oläst i min bokhylla. Nu har jag börjat på Fans av Fredrik Strage.

Sen kanske det är dags att avsluta någon av de där påbörjade som ligger bredvid sängen... Written on the Body av Jeanette Winterson, Klass - är du fin nog? av Anneli Jordahl, High Fidelity av Nick Hornby, Mest om min mamma av Nina Lekander och Min mosters migrän av Hanne-Vibeke Holst.

Känns bra. Det är inspirerande böcker jag har läst.

Jag har tänkt lite idag också. På livet. Sådär i största allmänhet. Det dyker upp saker ibland som har den inverkan. Bilder till exempel. Idag var det fina glada bilder.

Solen sken också. Det var bra, trots stormen.

2 kommentarer:

milla sa...

Känner verkligen igen mig i det där att inte läsa skönlitteratur för att det man har så mkt kurslitteratur att läsa.. slukade dock en bok av Maj-Gull Axelsson för ett tag sen. Den jag aldrig var, heter boken som jag starkt kan rekomendera trots en läströtthet. Min mosters migrän är svår att komma in i tyckte jag men bra när man väl kommit över tröskeln. I sommar ska jag ägna mig åt att läsa på ledig tid...

S. sa...

Jag har läst mer än halva migränen. Läste rätt intensivt ett tag. Hehe, Den jag aldrig var står också i min bokhylla och väntar på att bli läst.