söndag, april 02, 2006

Gråväder

Uppsala är grått idag. Stockholm var soligt och vackert igår. Det kanske Uppsala också var, men jag kom tillbaka lite för sent för att bedömma det. Hannapanna och jag var på Berns i fredags. Där hade vi aldrig varit förut. Lasse hade aldrig spelat där innan heller, hehe. Men nu gjorde han och Hovet det. Kanonbra spelning var det! Spelsugna som få inledde de med Dom tomma stegen. Lite originellt, men satan så bra. Lasse såg ut som på omslaget till Efter nattens bränder. Stadling var...Stadling. Hennes röst får det att knottra sig på mina armar.

Trötta, nöjda och glada åkte vi hem till Sumpan och somnade. Igår blev det frukost i sängen (ja, eller soffan då) innan vi begav oss mot stan. Provade jeans och jag som ville vara lite utsvävande, och köpa några som inte var likadana som de jag brukar ha, köpte ett par som var nästan exakt likadana... Promenerade upp (ja, det är ju uppför fast det är söderut) på Söder och H. hittade också jeans. Jag köpte en väska och upptäckte att väldigt lite pengar nu ska räcka väldigt länge. (Måste leta reda på studiebevakningslappen så jag kan få resten av mina stålar.) Tog en fika och timmarna rann förbi. Rätt som det var var det nästan kväll och jag skyndade iväg till tåget.

Väl hemma inmundigades lite gröt och en avokado innan jag begav mig till Em och hennes nya stoora lägenhet. Äntligen hemma från Tanzania! Vi drack vin och snackade tills det var natt och jag hade inte mycket röst kvar när jag cyklade hem. Min hals har inte varit vad den borde vara de sista dagarna.

Idag slappar jag. Det har jag absolut inte tid med, men jag ooorkar inte nåt annat. Snart blir jag så illa tvingad dock. Kidsen ska ha nåt att göra imorgonbitti 9.20. Jag glömde boka datasalen så den planen går inte. Idén om att leta artiklar om globalisering kändes så bra i slutet av förra veckan känns...mindre bra just nu måste jag säga.

Fick hem Martha-skivan i veckan. Den nedladdade jag hade saknade ett spår plus att den som fanns till bra pris på CDON faktiskt har några bonusspår också. Martha är underbar! Anna + Iddes skiva är lovely den med faktiskt. Kärlekens hundar, Bröllopsdag och Blå andetag är några av de låtar de gör mycket bra. Jag tycker de kan spela här i närheten snart. Inte bara på såna konstiga ställen som...Sundsvall.

Fast jag har ju sett dem! (I det gemensamma projektet alltså. Annars har jag ju sett dem mängder av gånger.) När jag gjorde min one woman roadtrip till Skule sommaren 2004 och höll på frysa arslet av mig. Lyssnade på PJ Harvey hela vägen upp. Och på vägen hem hade solen gått ner över Högakusten. Fast mitt starkaste minne av roadtrip längs med Högakusten (eh, att jag ens har flera...) är efter trippen till Parken i Ö-vik för att kolla på Håkan och The Ark (och Uggla, men jag kan inte påstå att vi brydde oss om honom). Ola Salo var mannen i mitt liv och vi lyssnade på Kom i mörkret på vägen hem. "Jag hugger i sten. Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur. Några armar och ben. Jag jobbar mig inåt tills jag ser en figur..."

2 kommentarer:

Matt sa...

Extra spåret Baby är grymt.

S. sa...

Hm. Jag har inte riktigt hunnit lyssna in mig på dem. Så jag kan inte på rak arm komma på hur Baby låter. Har måsta lyssnat en del på Anna + Idde och så lite Lasse efter konserten också! :)