onsdag, september 15, 2010

Dystopi

En dystopi börjar göra sig tydlig, den kryper upp ur ett mörker vid horisonten. Sverigedemokraterna är i de senaste mätningen Sveriges tredje största parti med 7,5%. Alla Allianspartier har inte tagit definitivt avstånd från ett samarbete. Inser ni vad en röst på Alliansen kan innebära?

Jag ber er alla att tänka efter och rösta efter vilken förd politik ni vill ha och vilket samhälle ni vill ha. Låt inte smågrejer eller personer, enskilda politiker, avgöra vad ni ska rösta på. Se till politiken, se till vad den kommer att betyda för samhället. Ni får rösta på vad ni vill, men gör det inte utan att verkligen ha tänkt efter.

Känner ni till exempel att folkpartiet eller centern har svikit er och att ni därför irrar runt bland allianspartierna och inte hittar hem? Snälla snälla, överväg en röst på socialdemokraterna eller miljöpartiet. Fundera på det, överväg i alla fall. Även om det känns som att det är fel sida, trots att sossarna kanske gjort er besvikna tidigare.

Det beslut ni tar bör vara välavvägt. Det är viktigare i det här riksdagsvalet än på mycket länge. Dels på grund av de främlingsfientliga sverigedemokraterna men också i allra högsta grad Alliansens politik. Det handlar om skolan, det handlar om arbetsmarknaden och a-kassan och det handlar om de utförsäkrade. Det handlar om jämställdhet även om det inte varit någon stor fråga i valrörelsen. Det handlar om utförsäljningar av skolan, av bostäder, av sjukvården, av stora företag... Vi har redan tagit ett rejält steg på den här vägen redan men vad kommer att hända inom de närmsta fyra åren? Lita på att det kommer att gå fort. Alliansen vet aldrig hur länge de kan få behålla makten, så det kommer gå undan. Och när vi väl sålt ut, så kan det inte tas tillbaka. Som Stellan Skarsgård sa under sitt tal till stöd för de rödgröna härom dagen: Bytt är bytt och kommer aldrig mer igen.

Jag är riktigt orolig för framtiden. Jag vaknar med ont i magen och framförallt skolpolitiken gör mig ledsen på riktigt. Jag är arg också men det handlar om mycket mer än det.

Jag vet att jag är mer vänster än flera av er som läser detta, men snälla...ta ett välavvägt och genomtänkt beslut på söndag. Behöver ni hjälp kan jag rekommendera SVT/SRs valtest som jag tycker är bäst av de olika testerna.

Inga kommentarer: