lördag, mars 12, 2011

Dag 1: Min favoritlåt

Alltså det är ju omöjligt, speciellt för en musiknörd, att säga att man har en favoritlåt. R.E.M.s Losing My Religion ligger dock bra till. Låten ligger på gruppens album Out of Time från 1991. Den sommaren hade jag och min granne Sara diggat Shiny Happy People från samma album. Kanske hade jag hört även Losing My Religion, jag vet inte. Vad jag däremot vet är att jag på ett hotellrum i Vasa i Finland blev förälskad i den.

Det här var på den tiden finlandsbåten fortfarande gick från Sundsvall. Min familj och två andra familjer tog en tur med en övernattning i Vasa, förövrigt med den båt som senare kom att byta rederi och namn för att sedan sjunka till havets botten en septembernatt 1994. Hotellvistelser hörde inte till vanligheten för mig så bara det var stort. I hotellkorridoren fanns en ismaskin och jag satte en isbit i halsen. Hotellet låg på en väg som hette Kärleksstigen. Det allra största var dock att det fanns MTV på hotellrummet.

Jag minns detta som den första gången jag såg MTV. Den första video, eller i alla fall den jag kommer ihåg mest, var just R.E.M.s Losing My Religion. Låten handlar inte om religion men det var nog närmast en religiös upplevelse jag hade där av storheten i låten och storheten i att ligga i en hotellsäng och titta på MTV helt ostört, så när som på brorsan, medan päronen tog en svängom till orkester efter middagen.

Ett par år senare släppte R.E.M. albumet Automatic For the People och jag var helt fast. Men det är en annan historia.

Senare har jag både dansat till denna fantastiska låt på en bardisk i Grekland med tomtebloss i händerna och faktiskt även fått höra den live.

Inga kommentarer: