fredag, mars 18, 2011

Dag 7: En låt som påminner mig om ett särskilt tillfälle

Tillfällen finns det mängder av som jag förknippar med olika låtar. Eller olika låtar som jag förknippar med olika tillfällen, beroende på hur man ser det.

Den här låten, Quelqu'un m'a dit för mig tillbaka till en ljus liten lägenhet med trägolv och högt i tak. Limpan bodde ett tag i "Fvåningen" på Östermalm. Det var i maj och solen sken. Vi skulle käka och sedan gå på konsert. Jag hade blivit dumpad dagen innan och var lite olycklig. När jag kom hem till Limpan gav hon mig ett glas rödvin, slog på den där låten och sa åt mig att sätta mig i soffan och inte göra nånting. Jag behövde verkligen det just då och brukar tänka på det varje gång jag hör låten. Efter mat och vin åkte vi till Södra teatern och såg Martha Wainwright som sjöng låtar som också satt perfekt den där kvällen.

Inga kommentarer: