lördag, februari 02, 2008

Fredag

Började dagen med sovmorgon. Skönt men jag vaknade nog inte riktigt till alls idag. Vaknade med en känsla av att min säng kändes tom, skön men tom. Låg det inte nån till här alldeles nyss? Nä just ja, det gjorde det inte alls. Startade långsamt min dag med en kopp te ur en av zebramuggarna som stått och dammat i bokhyllan nåra år.

Kom till jobbet på eftermiddagen för dagens enda lektion. Mina elever var väldigt mycket fredag eftermiddag, om man säger så, i ett kvavt klassrum. Jag måste lägga om taktiken helt till nästa vecka om dom ska vara redo för provet som är på g.

Jag stökade på på jobbet nån timme till innan jag cyklade iväg i halkan och det begynnande spöregnet. En av mina favoritsträckor på vägen hem är när jag korsar det stora gatstensbelagda torget och tittar upp mot stadens senaste stolthet - konserthuset. Jag gillar det verkligen. En morgon tidigare i veckan badade fasadplattorna fint i rosa soluppgång medan torget var frostigt vitt. Sånt gillar jag. Men nu ikväll var det alltså spöregn och blanka stenar som reflekterade konserthusets neonljus.

Svängde in på en närliggande mataffär. Delvis för att handla mat men minst lika mycket för att fixa en plastpåse till min tygkasse med böcker. Handlade lite frysta vårrullar och godis. Sköljdes över av känslan att ingen saknar mig en fredagkväll. Folk trängdes i affären och jag började hata människorna, inte bara just dom där utan hela människosläktet. Ställde mig i kön och betalade för mina varor innan irritationen blev alltför stor. Korsade gallerian, eller vad det nu är, och gick in på systemet och köpte två flaskor rödtjut.

Regnet hade minskat och jag trampade hemåt. Hemma har jag ätit mina vårrullar, druckit lite vin och suttit parkerad framför dator och TV utan att orka göra särskilt mycket. Ska nog lägga mig snart men funderar på att kanske göra nåt nyttigt nånstans innan dess. Vi får väl se.

Inga kommentarer: