lördag, juli 29, 2006

Den lilla lilla gumman

När jag var liten fick jag en bok av morfar, om den lilla lilla gumman. Jag älskade den boken. Hon hade ett litet litet hus, ett litet litet bord, en liten liten stol och en liten liten katt.

I ett litet hus högt uppe i en backe, och nästan i slutet av vägen, bodde en gammal finsk tant. Hon såg ut som en riktig gumma och skulle kunna vara tagen ur en saga. Jag hade inte sett henne ute på ett år eller två. När jag jobbar passerar jag hennes hus varje dag. Hon hade vitt hår och verkade väldigt snäll. Jag pratade med henne en gång. Hon hade tagit en paus i sin promenad uppför backen efter att ha varit och handlat mat. Jag hörde det sägas att hon var väldigt gammal. Förra året såg jag någon klippa hennes gräsmatta. Hon fick lite post då och då. För ett tag sedan tänkte jag att hon kanske var sjuk eftersom jag inte hade sett henne alls, gräset växte högt och det var post i lådan. Sedan fortsatte jag att arbeta. Den gamla tanten hade dött. Och ingen visste. Hon låg där i två veckor innan någon upptäckte det. Nu är hennes hus tomt. Ett fönster är lite öppet. Och det ser likadant ut.

Inga kommentarer: