fredag, juli 21, 2006

21

Idag är det den tjugoförsta men rubriken har även ett samband med kvällens begivenhet (fundera på den ni), som är Winnerbäck & Hovet på Parken. Jajjemän! Vädret suger. Eller nja, det kunde vara värre. Än så länge är det ju bara grått, småkallt och duggregnigt. Så länge det inte spöregnar ska jag väl vara glad. Undrar lite varför den där värmeböljan dragit sig från mina breddgrader.

På sistone har jag läst ut två böcker och sett en film. Böckerna var Charles Bukowskis Postverket och Johanna Nilssons De i Utkanten Älskande. Den förstnämnda var rätt rolig och träffsäker i postavsnitten. En del känner man igen, en del känner man tack och lov inte igen men kan tänka sig att det var lite så "på den gamla goda tiden". Jag uppskattar däremot inte riktigt hans snuskgubbesidor. Tror inte jag kommer att springa iväg till bokhandeln och köpa nån fler av hans böcker inom den närmsta framtiden. Nina Lekanders efterord var väldigt bra och sammanfattade känslorna kring boken. Bok nummer två tyckte jag mycket om. Kanske inte lika mycket som Konsten att vara Ela, men den går i samma stil och hon känns lite som en favorit. Kan absolut rekommendera den. Att sedan börja på Emma Valls Änglavakt känns lite som ett litterärt nerköp. Det är en kriminalroman som jag läser endast för att den utspelar sig i Sundsvall. Det är kul, men Sundsvallsgrejen görs inte riktigt med finess tycker jag.

Filmen jag såg var Kalle och chokladfabriken. Som min bror konstaterade så har den inte riktigt någon handling, men var rätt bra ändå. Behållningen är Johnny Depp. Han gör Wonka så bra med alla sina små kommentarer och ansiktsuttryck. Jag tyckte till och med att han var lite söt även i den rollen. För övrigt hatade jag den "tecknade" versionen av historien som gick på TV när jag var liten, med Ernst-Hugo som Wonkas röst.

Nu ska jag ta mig en liten tupplur så jag inte somnar stående under förbandet eller nåt.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har fortfarande inte kommit över Ernst-Hugos död. :(

Hoppas att det var bra, och bara lite lagom bredbent.;)

S. sa...

Du och Håkan då liksom.

Jorå, det var finemang! :) Tyvärr var Stadling nästan helt skymd därifrån jag stod men jag hade ju fin utsikt över Jens istället, haha. Skämt åsido, hörde Stadlings röst i alla fall och stundvis befann hon ju sig i centrum också somvanligt (och då såg jag ju henne). Såg skitbra därifrån jag stod. Jag är jättenöjd.

Matt sa...

21:a gången du ser lasse live?

Jag älskar Johanna Nilssons böcker. De river upp känslor. Men sen kan jag tycka de är lite naivt skrivna. Men de är ju fantasiromaner, de två sista iallafall. De två första, Flickan som uppfann livet och Hon går genom tavlan ut ur bilden, känns verkliga. De gör ont mycket ont.

Nu läser jag Erlend Loes Blåst på orginalsrpåket. Tatt av kvinnen heter den då.

Matt sa...

Men gissade jag rätt?

S. sa...

Oj, jag hade missat lite här. Men visst hade du rätt!