tisdag, juli 13, 2010

I en liten lådda

Jag var något av en skrotsamlare som barn. Sparade allt, även sådant som andra inte ville ha. Det kunde även vara någon cool penna som fröken slängde i papperskorgen för att den inte längre fungerade. Eller kanske fungerade den bara lite? Man kan aldrig så noga veta. Jag samlade på stenar också. Jag var långt ifrån någon pedant och man kunde ju aldrig veta när man kunde få användning för en grej. Ibland tror jag dock att det var något ångestförknippat med att göra sig av med saker. Tänk om det var ett felbeslut att slänga? Bäst att spara. Och sådant som är helt och så kan man väl inte slänga, eller?

Jag skulle kunna säga att jag har de jag brås på. Min morfar hade en hel källare full med allehanda prylar som ibland kanske kunde komma till användning i något litet projekt. Ett projekt som att måla en liten teakbyrå knallröd och byta ut mässingshängena mot omålade furuknoppar. Rödfärgen räckte förövrigt även till några stolar, nån hylla och en sten i trädgården. Farmor var också bra på att spara saker. Visserligen eldade hon upp saker i spisen också men det var mest sådant hon inte tyckte skulle finnas kvar av olika anledningar, som pappas vegamössa och hans exemplar av boken Fanny Hill. Annars limmade hon trasiga kaffekoppar och så och antecknade på alla saker, ner till minsta prydnadsskål, hur mycket de hade kostat när hon köpte dem, och när hon köpte dem.

Mitt hamstrande har blivit bättre med åren. Det har blivit mer selektivt och jag kan slänga. Fortfarande har jag en del saker kvar hos mina föräldrar och jag försöker att rensa lite då och då. Ikväll fick jag ett sådant ryck och öppnade en gammal glasslåda. Jag minns att den var något slags medlemslåda i en hemlig klubb vi hade någon vecka på mellanstadiet men att den nu var fylld med annat.

I denna låda hittade jag: en trasig kazoo, en blommig sminkväska, elva halsband varav fyra egenhändigt tillverkade, sex armband varav tre egna, ett par tantörhängen, ett trasigt örhänge, en liten monchichi i baseballoutfit, ett lyckotroll iklätt hemmagjord kolt och ett knutet vänskapsband, en virkad ruta, ett slags sedel från Frösö Zoo, en barntågbiljett till Östersund, en tågbiljett från Frösö Zoo, ett medlemsbevis i den hemliga klubben, en ICA-kasse i miniatyr i vilken det suttit en panda, en nyckelring i form av en fällkniv, en ödla i gummi, en pappersloppa, ett gäng pärlor i både plast och glas, en trägubbe jag gjort på slöjden, ett tuggummipapper med en serie på, en hållare till en handfläkt, ett resetandborstset inklusive tandkräm samt ett tidningsurklipp på en barndomsvän som fyllde fem. Ja, det var nog det! Ser verkligen fram emot de andra större lådorna under skrivbordet. Det står visst en under sängen också...

Inga kommentarer: