lördag, december 27, 2008

Nattläsning

Då har jag läst ut en bok hittills i jul då. En bok jag köpte för ett tag sedan. Det var Johanna Nilssons senaste bok SOS från mänskligheten. Jag tycker väldigt mycket om Johanna Nilssons böcker och så även den här. Inte sådär jätteupplyftande att läsa på nätterna kanske, jag sov inte så gott sen, men det är väl smällar man får ta. Mina favoriter av henne är nog Konsten att vara Ela samt De i Utkanten Älskande. SOS kommer rätt högt också faktiskt. Jag gillar det lite drömska, eller i alla fall suggestiva, i hennes berättelser. De handlar ofta om ganska ensamma människor vars öden vävs samman utan att de alltid vet om det själva. Det kan vara ganska mörka historier som ibland har något sagolikt över sig, något stjärnklart. SOS var mörk men för vissa av människorna i boken ljusnade tillvaron markant medan det för andra blev svartare och svartare. I slutänden blev det nog ganska bra ändå. Det är en bok jag absolut rekommenderar!

Nästa jag tar mig an blir nog Dope av Sara Gran. Den är på engelska och därför är det extra roligt att författaren heter Sara Gran.

Inga kommentarer: