söndag, februari 03, 2013

Blå himmel

Himlen är blå idag och jag betraktar den inifrån. Det kan vara minst lika fint. Igår gick jag långpromenad och håller mig med gott samvete inne idag. Har tvättdag, lyssnar på Lykke Li och tänker att jag strax måste sätta mig och jobba lite. Om inte annat för att det är så onödigt att släpa hem jobb annars.

Limpan har varit här på besök i helgen eftersom hon hade lite annat för sig i stan. Vi hann inte ses så mycket men det var fint att ses ändå. Det var ett halvår sedan sist.

Sovit ordentligt har jag gjort också och kommit upp lite tidigare än föregående helger. Trött är jag lik förbannat. Alldeles för lite sömn mot slutet av arbetsveckan. Samtidigt börjar ljuset återvända och det är helt fantastiskt att det inte är becksvart precis varje gång man kommer till eller går ifrån jobbet.

Och samtidigt som den här helgen har flutit förbi har en av våra ministrar gjort ett utspel om att begränsa invandringen, för att "möta folks oro". Det är så jävla vidrigt. Vidrigt mot människor i behov av hjälp och vidrigt att spela SD i händerna på det sättet.

Jag tänker på en av mina elever som lever i en pressad situation med utvisningsbeslut och som definitivt inte flytt sitt hemland för skojs skull. Tänker också på en av mina elever vars familj det hade blivit lite rörigt med papprena för. De åkte ut med ett "Gör om, gör rätt!" Flera månader av skolgång till intet, under sista året i grundskolan, efter flera år i landet.

Och jag tänker på de tv-program jag ser med mina elever, som visar hur flyktingar tas emot vid EU:s södra gränser.

Vi måste ha ett regeringsskifte, fattar ni det? Av så många anledningar.

Inga kommentarer: