lördag, oktober 29, 2011

Snart november

Nu är det lördag igen, den sista lördagen i november. Solen skiner, jag dricker te och ska snart gå ner i tvättstugan och ladda om en maskin. Solen skiner in på parketten och jag påminner mig om att jag måste köpa en dammsugare. Så jobbigt bara när man inte har bil.

Igår eftermiddag/kväll var jag till Stockholm med några kollegor. Det är skönt att kunna dra iväg sådär trots att det ibland känns som om man jobbar vid världs ände. Vi tog ett direkttåg. Dyrare, när man redan har annat kort, men skönt att komma direkt fram på drygt en timme. Vi kollade Nick Brandts naturbilder och sedan lite snabbt två utställningar till. Jag gillade Helen Levitts Urban Lyrics med bilder från framförallt New Yorks gator från 30-talet till 90-talet. Bilderna var tyvärr väldigt små men å andra sidan var de många. Mina kollegor naturlärarna och naturfotografen var inte lika impade. En av dem tittade inte ens. Jag sa att jag rent generellt gillar såntdär bättre än naturfotografier, eftersom det känns som att det finns en historia bakom varje bild och varje människa. "Men den kan ju inte du veta något om!" sa en kollega. Nä, just det...

Jag gillade Brandts bilder också, många av dem. Speciellt de fina på lejon och geparder. Och en av elefantbilderna. Men jag är egentligen inte särskilt förtjust i effekterna som får bilderna att se ut som bilder på vilda djur från sent 1800-tal. Sepia, "archival print" och softat. Djuren är modeller. Å andra sidan är det något annat än konventionella naturbilder i färg.

Igår släpptes Anna Ternheims nya skiva The Night Visitor också. Jag hade inte räknat med att det tjocka brevet skulle gå ner i mitt postfack men jorå, skivan låg där och väntade när jag kom hem. Där låg också ett kuvert från Annas bokningsbolag med två biljetter till releasespelning på måndag. Biljetter som jag vunnit och som jag är mycket nöjd med. Jag tar med mig tjejen som gav mig sin gamla iPod när min blev stulen för några år sedan och som köpte mig en Winnerbäck-dvd som bara såldes på en turné. Den enda turnén med honom jag inte var på på många många år. För det skulle hon ha en öl och den där ölen har inte blivit av. Nu blir det konsert! Mia hade själv tävlat men haft sämre tur. För tio år sedan var vi på en konsert ihop och såg Winnerbäck på Katalin. Det ska bli kul att ses på Södra teatern på måndag!

Imorrn blir det fika med Lena och MalinWi, det ser jag också fram emot. Och nästa vecka är den av lärare omhuldade v. 44. Höstlov! Novemberlov! Elevfritt! Och så två lediga dagar... Jag planerar att dra hem till päronen och äta trattkantarellsoppa nästa helg.


Inga kommentarer: