torsdag, september 15, 2011

La Côte d'Azur

Jag hade semester ett par dagar och åkte utomlands för första gången på mycket länge. Destinationen var Antibes på franska rivieran, dit jag åkte för att hälsa på min bror. Jag har haft det superbra! Till och med att jag fastnade i Frankfurt en natt kändes helt okej. Det var kul att träffa brorsan och se lite av hans liv där nere, och att träffa hans flickvän igen. Det var skönt att komma iväg och det till en mysig stad med superbra väder. Jag gillar Antibes skarpt! Lite halvt off season var det lagom med folk också även om det börjar klappa igen lite. Kontrasten mellan den lite slitna gamla stan, lyxjakterna i hamnen, de nyare delarna, turisterna, vanligt folk och stränderna var skön. Lyxjakterna var bland de värsta i världen och på Cap d'Antibes i stans utkant finns ett av världens mest exklusiva villaområden, men ändå känns inte Antibes snobbigt alls.

Besök i Cannes och Nice hanns också med och jag gillade dem båda och har saker kvar att se på båda ställena. Det finns saker kvar att se i Antibes också. Och sedan finns ju bergen, och Monaco. Konstverket Nomade i hamen vill jag gärna fota i mörker också. Så jag måste nog åka tillbaka...

Det jag saknar mest just nu är värmen, ljum havsbris och utsikten från början på strandpromenaden i Antibes. Och att gå i sandaler, även om jag till slut fick skavsår.

Det är allt lite tungt att vara tillbaka.

Inga kommentarer: