torsdag, oktober 18, 2012

Xantelasma

Xantelasma. Det låter lite som xylofon och det sitter ovanför/på mina ögonlock. De ljusa fläckarna ni vet. De har poppat upp på fyra och ett halvt år och de blir större, på sistone mest bredare och tjockare snarare än längre. Jag är sjukt less på dem. Min tidigare erfarenhet är att folk i regel inte frågar om dem. Det behöver inte betyda att de inte lägger märke till dem, men de frågar i alla fall inte.

De senaste två månaderna har jag fått svara på vad det är för något fler gånger än tidigare totalt under hela tiden. En av dem som frågade var vuxen, och gjorde det inte ett dugg smidigare än de barn och ungdomar som frågar. Jag har fått svara på frågan flera gånger i veckan på sistone. Ofta bara helt apropå eller i ett totalt annat sammanhang. Imorse sa jag åt några tolvåringar jag inte känner att vara tysta i korridoren så de inte skulle störa min lektion. Från en av dem får jag en fråga om mina ögon istället. "Alltså förlåt att jag frågar men..." Andra gången hon frågade räckte det. Tror dessutom hon frågade för ett par veckor sedan. Jag svarade att hon faktiskt inte har med det att göra. Annars brukar jag svara mycket pedagogiskt, speciellt när yngre barn frågar.

Jag sminkar inte alltid över mina fläckar. Dels för att jag inte orkar eller har tid. Dels för att jag inte tycker att jag ska behöva. Dels för att huden på mina ögonlock inte mår bra av intensivt användande av concealer. Dessutom syns fläckarna ändå, de bara dämpas lite i kontrasten.

I stress- och vintertider blir dessutom ofta min rosacea värre. Hudsjukdomen jag har i ansiktet och inte har behandlat på två år och som håller sig i schack oftast, även om den gör min hud röd, stickig ibland när jag dricker alkohol och knottrig. Jag vill gärna kunna undvika att behandla den eftersom jag inte vill äta antibiotika månadsvis eller smörja in ansiktet med starka krämer som visserligen hjälper men samtidigt skadar huden på andra sätt.

Xantelasman och den lynniga rosacean i kombination är inte kul. Xantelasman ska väck! Den offentliga sjukvården tar i regel inte bort xantelasma då det bedöms som endast kosmetiskt. Jag blev nekad för drygt två år sedan. Nu har jag kontaktat en privat plastikklinik som gör operationen. Riktigt stora xantelasma kan det offentliga bistå till eftersom kliniken ifråga har avtal med det offentliga, annars går det loss på några tusen. Mina är inte så stora men de ställer ju till det för mig i mitt yrke och i kombination med min hudsjukdom. Jag tvivlar men hoppas att de vill lyssna på det örat.

Jag ska ta ett djupt andetag och sedan ska jag inom en snar framtid ringa kliniken för att boka tid. Tid för när de ska sätta skalpellen i mina ögonlock. Jag lär väl försöka passa in det på ett lov...

Och förresten, xantelasma kan bero på höga blodfetter och kan då försvinna om man lägger om kosten. Det är dock inte orsaken i mitt fall.

5 kommentarer:

Lena sa...

Men folk!

S. sa...

Jamen eller hur!

Mötte ungen i matsalen idag. "Jamen NU kan du väl säga vad det är?" Jag svarade henne att hon att nu ska jag äta och du ska inte vara så nyfiken. Men hon är tolv...en ganska liten tolvåring.

Anonym sa...

The signals connect with concentrated nerve regions,
which in turn spread the signal to the entire abdominal
location.

My site: Flex Belt Discount

Anonym sa...

The sixty day complimentary trial deliver is a excellent selection, in the case of the flex
waistband.

Also visit my homepage ... Http://www.Swaggybook.com/profile/randellrcv

Unknown sa...

Vilken klinik är det? Har själv besvär. Gjorde en operation för 2 år sedan och det har kommit tillbaka ännu mer