tisdag, september 29, 2009

Gymgym

Jag har tränat! Fy fan vad duktig jag är! Jag fick iväg fläsket till gymmet efter lång tids bortavaro. This is the point of no return. Jag dog inte och jag hostade knappt. Kanon! Däremot sträckte jag mig i axeln när det var dags för stretch, det var lite dåligt men jag tror det släppt nu.

Sedan måste jag säga att jag är sjukt less på folk som inte fattar att det inte finns några lärarjobb just nu. En sak med folk som inte bryr sig och som jobbar med något helt annat, som tror att "Vadå, det är väl lärarbrist?" trots att det var sisådär tio år sedan det var det och den till och med var överdriven då. Idag mailade jag lite med en bekant som jobbar åt en av de stora friskolejättarna. Jag ville kolla av en sak med henne. När vi avverkat det sa hon sådär som man gör att hoppas allt är bra annars. Jorå, sa jag, det är bra förutom den bisarrt dåliga arbetsmarknaden.

Då kom den, kommentaren. "Men det är ju högkonjunktur nu i vår bransch, jag blir förvånad om det inte finns jobb??" Alltså nu får hon ursäkta, hon är supertrevlig och jag vet att vi kanske har lite olika värderingar här i livet, men fuck you! För det första gör det mig illamående att skola och utbildning omtalas som bransch. För det andra undrar jag vilken verklighet hon lever i. För det tredje, skulle jag säga att arbetsmarknaden var kass om den inte var det? Det är lite som när en gammal klasskompis till mig sa "Jamen lärarna är ju de enda vars a-kassa sänkt avgiften, alltså måste det finnas jobb?" Den kommentaren var så puckad men ja, personen har inte koll på läget. Dagens kommentar fann jag än mer störande.

Inga kommentarer: